Groen wil stopzetting subsidies luchthaven Kortrijk-Wevelgem

18 Maart 2024

Groen wil stopzetting subsidies luchthaven Kortrijk-Wevelgem

Geen enkele kandidaat voor uitbating luchthaven Kortrijk-Wevelgem 

Geen enkel privébedrijf wil de luchthaven Kortrijk-Wevelgem uitbaten, zelfs niet wanneer de Vlaamse Regering de nodige infrastructuurkosten op zich neemt. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van Groen-covoorzitter Jeremie Vaneeckhout aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (open vld). Vaneeckhout eist dat de subsidies aan de luchthaven worden stopgezet.

"Dat geen enkele privéspeler wil investeren in de verlieslatende luchtaven Kortrijk-Wevelgem bewijst wat Groen al jaren zegt. Zo'n mini-luchthaven tussen twee dorpskernen is hinderlijk, maar ook economische onzin. Het is tijd dat de Vlaamse Regering stopt met belastinggeld te geven aan subsidies voor dergelijke verlieslatende luchthavens."

Verlieslatende luchthaven, ook in meest optimistische scenario

De zoektocht naar een private uitbater van de luchthaven is het gevolg van het zogenaamde zogenaamde LOM/LEM-decreet uit 2008, dat de commerciële uitbating van de regionale luchthavens moet afsplitsen van de infrastructuur die in overheidshanden blijft. Er wordt dus eigenlijk al 15 jaar, door 3 opeenvolgende Vlaamse regeringen, vruchteloos gezocht. Ook nu heeft geen enkel privébedrijf een kandidatuur ingediend om de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem uit te baten, ondanks een voorbereidingsperiode van drie jaar. "Logisch ook", vindt Vaneeckhout. "Want uit de Maatschappelijke Kosten-Baten-Analyse van 2022 bleek dat zelfs in het meest optimistische scenario de luchthaven verlieslatend blijft."

Voor West-Vlaams provincieraadslid voor Groen en Wevelgemnaar Maarten Tavernier is het niet verwonderlijk dat geen enkel bedrijf zich wil wagen aan de uitbating: "Hoe een luchthaven die meer subsidie krijgt dan omzet genereert ooit economisch leefbaar moet worden, is me een raadsel. De Vlaamse regering had beter meteen de stekker uit de luchthaven getrokken in plaats van nog 10 miljoen euro belastinggeld te investeren in aanpassingen aan de infrastructuur.”

Jeremie Vaneeckhout concludeert: "Voor de economie in Zuid-West-Vlaanderen is dit vliegveld niet nodig. Amper 35 km verder zou de luchthaven van Lesquin de rol van Wevelgem perfect kunnen overnemen. Het is tijd dat de Vlaamse Regering stopt met belastinggeld te gebruiken om deze verlieslatende luchthaven via subsidies in leven te houden. Die miljoenen euro's belastinggeld kunnen we in Zuid-West-Vlaanderen veel beter gebruiken dan dat. Enkel zo creëer je een klimaatbeleid dat iedereen meeneemt."